vineri, 8 august 2008

Yin Yang


YIN si YANG desemneaza aspectul intunecat si aspectul luminos al tuturor lucrurilor; aspectul pamintesc si aspectul ceresc; aspectul negativ si aspectul pozitiv; aspectul feminin si cel masculin; este de fapt expresia dualismului si complementarismului universal. YIN si YANG nu exista decit unul in raport cu celalalt; sunt de nedespartit.

Simbolismul YIN-YANG-ului se exprima printr-un cerc impartit in doua jumatati egale de o linie sinuoasa, o parte neagra (YIN), alta alba (YANG), despre care se poate constata ca lungimea despartirii madiane este egala cu cea a semicircumferintei exterioare; iar conturul fiecarei jumatati YIN este deci egal cu perimetrul total al figurii. De asemenea, mai trebuie spus ca jumatatea YIN are un punct YANG, iar jumatatea YANG are un punct YIN, semn al interdependentei celor doua determinari , urma a luminii in umbra si a umbrei in lumina.

Linia medianapoate reprezenta urma unei elici evolutive, lucru pe care-l exprima simbolismul YIN-YANG-ului, ca ciclu al destinului individual; este elementul unei spirale de pas infinitezimal, cele doua extremitati ale spiralei (intrare si iesire a figurii) corespunzind nasterii si mortii. Acest simbol condenseaza filozofia cea mai profunda si mai caracteristica a spiritului chinez. Acesta nu prea simte nevoia sa faca apel la idei abstracte de numar, timp, spatiu, cauza, ritm. Pentru a traduce aceste notiuni, chinezii au acest simbol concret care, cu Tao, exprima intreg ansamblul de ordonare a Lumii si pe cea a Spiritului. Pentru ei nu exista timp de o parte si spatiu de cealalta; ei nu pot sa le conceapa independent de actiuni concrete.

Actiunea unui om, manuala sau intelectuala, nu poate exista in afara lor, tot asa cum timpul si spatiul nu pot fi concepute in afara actiunii omului. Ei descompun timpul in perioade si spatiul in regiuni, perioadele si spatiile fiind calificate cind de YIN, cind de YANG, dupa cum sunt luminoase sau intunecate, bune sau rele, interioare sau exterioare, calde sau reci, masculine sau feminine, deschise sau inchise, etc.

Desi reprezinta doua contrarii. YIN-ul si YANG-ul nu se opun niciodata in mod absolut, pentru ca intre ele exista intotdeauna o perioada de mutatii care permite o continuitate; totul-om, timp, spatiu este uneori YIN si alteori YANG; simultan, totul tine de amindoua prin devenirea lor si chiar prin dinamismul lor, cu dubla sa posibilitate de evolutie si involutie.
(Jean Chevalier,Alain Gheerbrant, "Dictionar de simboluri", vol.3,
Editura Artemis, Bucuresti, 1995, pag. 484-486)


In astrologie, semnele zodiacale pot fi clasificate potrivit polaritatii YIN-YANG. Aceste doua energii sunt asociate cu trasaturile explicate mai sus.

YANG: Berbec, Gemeni, Leu, Balanta, Sagetator, Varsator
YIN: Taur, Rac, Fecioara, Scorpion, Capricorn, Pesti

Evident, trasaturile negative si cele pozitive se impletesc in energiile caracteristice celor doua zodii, niciuna neavind apanajul strict al uneia dintre cele doua energii.

YIN si YANG sunt cele doua principii cosmogonice initiale in filosofia mitologiei chineze, nascute din haosul acvatic primordial, YIN- principiul initial feminin si simbolul intunericului, si YANG- principiul initial masculin, simbolul luminii si al primaverii. Raportul intre ambele principii este un raport intre factorul pasiv, YIN si factorul activ, YANG. Aceste doua principii sunt inseparabile, aflandu-se in neincetata interactiune si totodata adversitate. In impactul lor perpetuu isi are sursa intreaga miscare cosmica si tot astfel se decid toate modificarile produse in lume. Principiul YIN, negativ si slab, reprezinta tot ce e rece si simbolizeaza pasivitatea; principiul YANG, pozitiv si puternic reprezentand tot ce e cald si simbolizand actiunea.

Principiul primordial feminin YIN semnifica si Luna, ca simbol al umbrei sau intunericului, iar concomitent el traduce dorinta de schimbare, nostalgia, ceea ce e ploios, rece si umed...Principiul primordial masculin YANG semnifica tot ce e solar, simbolizand primavara, caldura, actiunea. Fortele lor sunt in neincetata ciocnire, prin aceasta explicandu-se miscarea vesnica a materiei ca si toate schimbarile care se produc in univers....Orice dezechilibru in raportul dintre cele doua principii produce boala.

(Victor Kernbach, Dictionar de mitologie generala,
Editura Albatros, Bucuresti, 1995, pag.679-680 )

Niciun comentariu: